Trénujeme dějovou posloupnost

07.09.2018

Jednou z oblastí, které se doma věnujeme, je trénování dějové posloupnosti. Co bylo na začátku a co se stalo potom? Co bylo první a co poslední? Je to jedna z věcí, kterou si ověřují psychologové, zda dítko umí a chápe. Kačenka s tím měla dlouho problém, doteď příliš nechápe pojmy první, poslední, či co je na začátku nebo na konci. 

Dějovou posloupnost z počátku vůbec nechápala. Velice nám při učení pomohly obrázkové kartičky z Obrázkové školy, nebo zkráceně Oškola.cz. Naleznete zde obrázkové kartičky pro děti s opožděným vývojem, které potřebují pomoci nejen s rozvojem řeči, pro děti s autistickým spektrem, s poruchami učení, nebo pro děti s logopedickými vadami. V nabídce je několik sad kartiček a dalších pomůcek, které usnadňují především rozvoj řeči, dorozumívání a vyjadřovací schopnosti. 

Máme doma několik sad kartiček, dvojsložkové až čtyřsložkové, tj. jeden děj je rozfázován do dvou až čtyř obrázků. Nejprve jsme samozřejmě jen ukazovali, popisovali, vysvětlovali, co se děje a co se stane. Od cca 5 let Kačenku vedu k tomu, aby kartičky sama řadila, jak jdou po sobě. Byl to boj, než jsem jí dokázala vysvětlit, co vlastně po ní chci. Slova první a poslední pro ni jsou zřejmě příliš nejasná, co je na začátku a co na konci také nechápala. Nakonec se mi osvědčilo ptát se, co bylo nejdříve a co bylo potom. 


Kartičky vřele doporučuji. Naleznete je v nabídce zde: https://www.obrazkova-skola.cz/logopedicke-pomucky/dejove-obrazky 

Máme dobrou zkušenost s kartičkami Vyprávěj podle obrázku 1 a 2, Jak se to dělá, Dějové posloupnosti (to jsou velké čtyřobrázkové karty), Následek děje (ty jsou dvouobrázkové, nejsnazší). Pohádkové posloupnosti byly zatím vždycky, když jsem objednávala, vyprodané. Tak ty budou výzvou do budoucna. 

Kačence vybírám i ze 3 a 4 složkových karet vždy jen dva obrázky k danému ději, aby to měla snazší, prvně jsme zkusili s dopomocí celou řadu. To už je opravdu těžší a moc ji to nebaví. 

Obrázky na dějovou posloupnost určitě najdete i na internetu. Není samozřejmě nutné nic kupovat. Mně se u těchto obrázkových kartiček líbí jednoduchý obrázek, který není přeplácaný, barvy nejsou křiklavé, takže neodvádí zbytečnou pozornost od toho, co chci naučit. Kartičky jsou zalaminované, což prodlužuje jejich životnost. Jen rohy jsem si nůžkami zakulatila, protože byly ostré a Kačku píchaly do prstů. 

Produktů z Obrázkové školy jsme měli doma několik, některé už pomáhají v jiných rodinách. Pokud chcete napomoci svému dítěti s rozvojem řeči, porozumění a nebo třeba jen s orofaciální stimulací úst a jazyka, kterou je právě u dětí s Downovým syndromem potřeba provádět, určitě zavítejte na stránky Obrázkové školy. 

Kartičky k orofaciální stimulaci bych vám chtěla představit příště, jelikož ty jsou u nás top. Děláme je skoro každý den a opravdu se mi zdá, že i díky nim Kačence konečně lépe rozumíme. 

© 2018 - 2019 Hanka K. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky