Jak napomáhat rozvoji řeči u dětí s DS

27.11.2018

Rozvoj řeči u dětí s Downovým syndromem vyžaduje především čas a velkou trpělivost. První zvuky a slova přichází mnohem později než je tomu u zdravých dětí. Jak už jsem zmiňovala v předchozích článcích, pro rozvoj řeči je důležitý především rozvoj mozku, protože k mluvení musí mozek prostě dozrát. Jako rodiče se s tím ale těžko smiřujeme, takže se určitě stejně jako já snažíte své dítě co nejvíce rozvíjet a napomáhat mu, aby co nejdříve mluvilo. Doporučení existuje spousta, stejně jako je nespočet odborné literatury, kde lze najít velké množství tipů. Jenže času zase tolik není a tak vám přináším tipy, co se nejvíce osvědčilo nám.

Knihy - ty jsou největším zdrojem pro pasivní slovní zásobu, kterou s vaším dítětem začnete rozvíjet jako první. Většina dětí má ráda prohlížení a čtení knih.
  • Pro nejmenší miminka se hodí nejlépe kontrastní černobílé knihy a šustící, hmatové látkové knížky.
  • Následují obrázkové knihy se zvířátky s tvrdými stránkami, kde opakujeme, jaké zvíře dělá zvuky.
  • Zajímavé budou jistě i zvukové knihy, které po zmáčknutí vydávají zvuky zvířátek, dopravních prostředků. V Levných knihách je lze sehnat za přijatelnou cenu, nebo doporučuji nakladatelství Svojtka.
  • Knihy s okénky - odklápěním okének navíc trénujeme i jemnou motoriku. Opět bych zkusila Levné knihy, nebo nakladatelství Svojtka.
  • Vřele doporučuji i známá česká leporela o Krtkovi, o Jabloňce, o Veselé mašince. Naučte se texty nazpaměť a opakujte tento text s výraznou a stále stejnou intonací co nejčastěji při společném prohlížení. Děti si dříve nebo později uloží do paměti nejprve intonaci a poté i text a začnou si uvědomovat, že text znají a budou mít z toho radost! A budou se těšit na společné "čtení".
  • Velké obrázkové knihy Jaro, Léto, Podzim, Zima a Noc od Rotraut Susanne Bernerové obsahují mnoho obrazových dějů a velice napomáhají rozvoji pasivní slovní zásoby v praktických věcech - co se děje okolo nás, co se děje venku, ve městě, co kdo dělá. Knihy jsem pro vás nafotila zde. My jsme s nimi strávili desítky hodin prohlížení, až mne pusa od mluvení kolikrát bolela. Byly pro nás významným mezníkem.
  • Malé vysouvací knihy z nakladatelství cPress - milované oběma dětmi. Vysouváte, točíte, posunujete a ještě se něco naučíte. Malé akorát tak do dětské ručičky. Malý zajíček, malá rybka, mlsná myška a další, bohužel už všude momentálně vyprodané, ale třeba ještě někde v knihkupectví seženete. Odkaz zde. Podobný styl dělá Svojtka a jmenují se minipedie, jen cena je vyšší. Vypadají ale velmi dobře a poslouží vám stejně.
  • Pro starší děti, které již zvládají poslouchat vaše vyprávění, doporučuji přejít na knihy s příběhy, které mají hodně obrázků a málo textu. Nejsnáze sehnatelné jsou série knih o Kamilce a o Ivance od Kateřiny Janouchové, nebo o Emě od Gunilly Woldové. Ivanka je nemocná u nás frčí doteď. Obtížně seženete knihy o Zuzance a Martince. U nás jsou dále oblíbené příběhy o medvídkovi Pú. Co kniha, to jeden příběh a spousta obrázků.
Pokud vaše dítě knihy zatím nezajímají, vytrvejte, dříve nebo později k nim dojde. Zkoušejte, co by ho mohlo zaujmout, na trhu je k dostání knih bezpočet, věřím, že nějakou zajímavou jistě objevíte. Můj zdravý syn o knihy dlouho nejevil zájem. V roce a půl jsem mu prostě začala číst každý den před spaním Jabloňku a ukazovat obrázky. Za tři dny si na to zvykl a pak jsme ji četli pořád dokola. Teď má knihy moc rád a moc rád poslouchá pohádky. Nejoblíbenější jsou ty o mašinkách Tomášovi. Našel si prostě své oblíbené téma a vůbec nevadí, že ho tolik nerozvíjí, jako jiné knihy.


Logopedické knihy a sešity - až vaše dítko dozraje do chvíle, kdy se mluva začne rozvíjet, můžete ho podpořit "čtením" obrázků z knih, které slouží k rozvoji řeči již mluvících dětí. Obsahují barevné nebo černobílé obrázky a náměty s úkoly, které podporují rozvoj řeči. Zde doporučuji zejména knihu Mluv se mnou od Kateřiny Slezákové. Obrázky jsou černobílé, můžete si je snadno nakopírovat, nebo děti vybarvit. Dále knihy autorů Milan Starý a Ester Stará. Naše paní logopedka nám kopíruje černobílé obrázky, které procvičují výslovnost vždy určité hlásky, a to ze Šimonových listů. Těch je několik druhů. Kačenka je má velmi ráda. Tyto obrázky jí opravdu znatelně rozšířily aktivní slovní zásobu i vylepšily výslovnost.

Obrázkové kartičky - opět doporučuji kartičky z Obrázkové školy, odkaz zde. V nabídce naleznete několik druhů kartiček na rozvoj slovní zásoby a výslovnosti, dějové posloupnosti (viz článek zde), oromotorické kartičky (viz článek zde) a spoustu jiných produktů. Investice se určitě vyplatí, kartičky jsou navíc zalaminované, tedy vydrží i nešetrné zacházení. Jen jim ostříhejte ostré rohy, aby děti zbytečně nepíchaly do prstů, což by mohlo způsobit, že s nimi nebudou chtít pracovat.

Kouzelné čtení od Albi - je všem jistě již známé, jedná se o oblíbenou sadu vzdělávacích knih s mluvící kouzelnou tužkou. Ne, opravdu nemusíte mít obavy, že bych potom na své děti nemluvila a nečetla jim. Naopak. Čteme stále hodně, ale i já si potřebuji odpočinout a Kačenka zase potřebuje, aby na ní něco mluvilo místo mne a opakovalo jí slova, věty, aby si je mohla zapamatovat. Knihy kouzelného čtení jsou k tomu ideální. Kačenka si sama volí, co chce slyšet, opakuje si s tužkou a učí se nová slova, básničky a dokonce si i s knihami zpívá. V knize jsou i úkoly, ty ale zatím příliš nezvládá. Doporučuji začít Hravým učením u větších dětí nad 4 roky, nebo knihami určenými pro nejmenší děti od 2 let (například Zvířátka ze statku).

Rytmizace a vytleskávání slov - asi nejobvyklejší doporučení od lékařů, logopedů a jiných odborníků. Rytmizujte říkanky, vytleskávejte slabiky slov. Střídejte slova 1 slabičná s víceslabičnými. Dělali jsme často a bylo to oblíbené.

Říkanky - to je česká klasika, kdo by doma neměl alespoň jednu knihu s říkadly. Opakujte, zvýrazněte intonaci, rytmizujte. Později nechte dítě doplňovat poslední slovo na konci rýmu. My už se nyní učíme říkanky nazpaměť celé a jde to! 

Zpívání - pořiďte si hudební nástroje, tleskejte do rytmu a zpívejte, co vaše dítě (drahá polovička, soused) snese. Pokud ho zpěv nebaví, zkuste jen melodie beze slov. Nebo můžete obměnit písničky tím, že zpíváte na nápěv jen jednu slabiku, kterou dítě umí. Ko, Ta, Ma.... Možná, že vaše dítko bude preferovat místo vlastního zpěvu písničky pouštěné z CD, nebo rádia. Nám se osvědčily velice DVD Míši Růžičkové, při kterých se zpívá a zároveň tancuje. Kačence to dalo hodně co do rozvoje zpěvu, paměti, tak i pohybu:-).

Hudební kroužky  a muzikoterapie - Kačence v rozvoji řeči velmi pomohlo navštěvovat hudební kroužky, kde se zpívalo, tleskalo, hrálo na hudební nástroje a povídalo. Veliký díl na tom nesla výborná lektorka. Máme štěstí, že Kačenka může docházet, pokud je zdravá, i na soukromé hodiny muzikoterapie, kde s ní paní cvičí na piano, hraje na flétničku, zpívá, dělají dechová a relaxační cvičení, a nebo cvičení na uvolnění ruky a prstů. Navštěvovali jsme i muzikoterapii s výbornou Danou Pšeničkovou.

Dana Pšeničková a její muzikoterapie v Klatovech
Dana Pšeničková a její muzikoterapie v Klatovech

Lekce PlayWisely - u nás v Plzni lze navštěvovat lekce podle konceptu PlayWisely - je to hlavně učení se s velkými kartami, na kterých dítě ukazuje, kde se nachází daný předmět, učí se poskládat tvary, určit barvy, počítat a spoustu dalšího. Karty doplňuje cvičení rovnováhy, koordinace, hrubé a jemné motoriky zejména dle konceptu montessori. Kačenku lekce vždy velmi bavily, naučila se tu mnohé. Mě lekce hodně "nakoply" a ukázaly mi, že i s Downovým syndromem Kačka může zvládnout spoustu věcí. Máme super lektorku, Pavlínu Klepáčovou, která mi ukázala, jak mohu rozvíjet Kačenku i já sama doma, že i obyčejné kameny a kaštany mohou být super pomůckou na rozvoj jemné motoriky a koordinace oko-ruka. Pavlíně Klepáčové vděčím za mnohé, je to jeden z nejdůležitějších lidí v mém životě po narození Kačenky, kteří mi pomohli přijmout Kačenku takovou, jaká je, a ukázali mi, kudy se mám vydat a že všechno nemusí být jen náročné, nezvladatelné, nemožné. Odkaz na Klub Rubikon, kde lze lekce PlayWisely absolvovat naleznete zde. Lekce PlayWisely lze najít i v jiných městech České republiky, v Praze, v Karlových Varech...

Hipoterapie - po týdenní intenzivní hipoterapii u Kačky vždy nastal výrazný posun v řeči. Ve 4 letech po kurzu hipoterapie začala říkat říkanky typu Paci, paci, pacičky, v 5 letech si začala sama zpívat, v 6 letech začala mluvit na veřejnosti a ptát se cizích dětí a lidí, jak se jmenují, přidala věty a nová slova si zapamatovává snáze. Pokud máte tu možnost, vyzkoušejte, co přinese hipoterapie Vašemu dítěti, ať už ta stálá v místě bydliště, nebo týdenní intenzivní pobyt.

Tablet - je Kačenky velice oblíbená pomůcka. Hrajeme na něm hry, při kterých se učí pohybovat předměty a dávat je na správná místa, hledá, co patří k sobě, komu patří ocásek, co které zvířátko jí atp. Nově zkoušíme obtahovat číslice a to ji velice pomůže před nástupem do školy. Při hraní tak trénuje i jemnou motoriku. Samozřejmě že i Kačenka objevila YouTube a pouští si přes něj písničky a různá videa. Při zvažování koupě jsme se rozhodli pro iPad. Vstupní investice je sice vyšší, ale má mnoho výhod, mezi které patří především jasný a skvěle čitelný displej, rychlost načítání, spolehlivost a spousta aplikací v Apple Store. Mám srovnání i s obyčejným tabletem Acer, který má mnohem horší a méně čitelný displej, zasekává se, načítá se pomalu a roky používání jsou na něm znát. Přidávám tipy na oblíbené hry (většinou lze vyzkoušet zdarma první tři úrovně hry, pokud se vám zalíbí, snadno zakoupíte plnou verzi, jen bohužel reálná výše stržené částky z účtu mnohdy neodpovídá té deklarované při nákupu): osvědčily se nám od Happy Touch (Animal Hospital, Animal Feeding, Animal Mixer, Cars Mixing), Tiny Hands (spousta fajn her), Hug and Dug/MyFirstApp Ltd. (Shapes), Moojoy (123 My First Handwriting, My First Alphabet, My First ZOO Puzzle Shape...). Obvykle jsou rozdělené do kategorií pro děti od 2 a od 3 let. 

A jelikož jsme ve článku týkajícím se řeči, tady je ještě tip na aplikace na rozvoj řeči v češtině:

  • Mluvídek
  • Hravé učení. 

Deník - vedu Kačence deník ze všech významných událostí a akcí, kde si formou fotografií připomínáme, co jsme dělali, kdo tam byl a další detaily. Kačenka i Vítek si oba deník rádi prohlíží. Dokud Kačenka nemluvila, sloužil jí deník hodně ke komunikaci, ukazovala na obrázky a tím říkala, co by chtěla dělat a kam by se chtěla podívat. Viz článek k vedení deníku zde.

Drobné tipy na rozvoj řeči a oromotoriky hrou - zkuste jednoduchou hru "Pán čáp ztratil čepičku" - vystříhejte si z barevného papíru čepice (třeba kulichy) a hrajte hru, že je dáte všechny za záda, odříkáte říkanku a na hlavu si přiložíte jednu z nich a dítě řekne, o jakou barvu se jedná, a půjde najít nějaký předmět v této barvě. Naučte dítě foukat (bublifuk, do peříčka, Magic ball, ruličku od papíru do rybníčku, později foukací fixy). Trénujte sluchovou paměť, u nás například, když sjíždí z Piklerova trojúhelníku po klouzačce, obě děti rády opakují barvy, nebo číslice. Já řeknu dvě barvy a ony je při sjezdu zopakují. Takto trénujeme nyní i názvy číslic, jednička, trojka, desítka, tím se je Kačenka snáze naučí říkat. Hrajte si s dětmi na rybičky - špulte pusinku, pomalu, rychle, malá rybička, velká rybička, hodně rybiček za sebou :-). Posílejte si pusinky. Hrajte si na parní mašinku a odfukujte jemně p-p-p-p-p-p-p, střídejte i s dlouhým vypuštěním páry pfffff. Retní uzávěr lze dobře trénovat, když dítě bude zkoušet držet po krátkou dobu například zalaminovanou kartičku oběma rty (jen rty, nikoli zuby). Olizujeme rty jako kočička. Vyplazujeme jazyk jako čertík, popřípadě kmitáme jazykem v puse ze strany na stranu.

A hlavně se mi osvědčilo, že jsem na Kačenku vždy hodně a hlavně normálně mluvila. Povídala jsem si s ní, jako kdyby byla zdravá. Komentovala jsem jí, co vidí z kočárku, co vidí v knížce, ukazovala věci a vysvětlovala je. Sice byla ve svém světě, většinou jen seděla, koukala, mlčela. Ale kdo z nás ví, co se může takovému človíčkovi honit hlavou? Neměli bychom je podceňovat. Třeba jednou, když jsem Kačence ve 2,5 letech ukazovala obrázky v časopise, začala na sebe najednou zuřivě ukazovat. Dlouho jsem nemohla pochopit, co tím myslí, na obrázcích bylo nějaké město, až pak jsem si všimla, že článek je uvozen velkým písmenem K. "K jako Kačenka?", ptám se. Odměnou mi bylo velké přikývnutí hlavou. Uf. Někdy jsme my rodiče fakt natvrdlí, co? A to jsem jí předtím písmeno K ukázala jen tak párkrát pro zajímavost.

Držím pěsti, ať jde rozvoj řeči co nejrychleji a můžete si co nejdříve se svým dítětem povídat a domlouvat se. A také ať máte dost času a prostoru se dostatečně věnovat všem těmto aktivitám, které s řečí a jejím rozvíjením souvisí. Je to opravdu velice důležité a nepodceňujte to. První slova, věty a zlepšování výslovnosti vám všechnu tu práci jednou určitě vynahradí. Někdy stačí i obyčejné "Jo", aby z monologu byl konečně dialog a mluvení se stalo komunikací.

Pokud byste měli zájem o podrobnější popis a fotky některé z uvedených pomůcek, aktivit či aplikací na iPad, napište mi do komentáře, či na email. 

© 2018 - 2019 Hanka K. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky